Portkod
Då vi misstänker att portkoden har hamnat hos obehöriga så byter vi inom kort portkod. Alla boende har fått en lapp i brevlådan med den nya koden. Man kan ALLTID låsa upp entredörren med sin nyckel.
Störning
Störningar är alltid förbjudna, det är faktiskt ALDRIG tillåtet att störa sina grannar oavsett om man fyller jämt, har tagit studenten eller om ditt lag har vunnit något. Tänk på dina grannar som kanske har småbarn, har jobb som gör att de behöver sova på andra tider än dig eller helt enkelt vill ha lugn och ro.
Viktigt – ny förvaltare 2025
Vi har bytt förvaltare från Nordstaden till NABO från och med den 1/1 2025.
Det innebär att era avier kommer att komma från NABO och det blir ett nytt bankgironummer som pengarna ska betalas till. Till att börja med så kommer ni att få pappersfaktura (kostnadsfritt) men där följer också med ett brev där du kan läsa hur man sätter upp E-faktura eller Autogiro för att undvika faktureringsavgifter i framtiden. De kommer att ta över både den ekonomiska förvaltning och den tekniska förvaltningen (vaktmästeriet). Vi har även anlitat dom för systematiskt brandskyddsarbete, framtagande av underhållsplan och snöröjning. Ett och samma företag för allt alltså.
Underhållsplan
Föreningen har numera en riktig underhållsplan. Den innehåller information om när saker måste underhållas och vad det kostar. Det är ett mycket viktigt verktyg för att kunna planera föreningens ekonomi och sätta undan rätt mängd pengar för framtida underhåll (så att pengar finns då underhållet ska utföras). De närmaste åren har vi bara en större åtgärd inplanerad: 2025 – Byte av elcentral och elstammar i huset.
Avgifter 2025
Styrelsen beslutade vid budgetmöte den 4/12 att inte ändra avgifterna för 2025.
Nycklar till gemensamma lokaler
Dina nya nycklar är elektroniska och varje nyckel kommer att ge dig tillgång till samtliga gemensamma dörrar som du ska ha tillgång till. Om du vill ha fler nycklar så kan du köpa det för 550 kronor styck genom att kontakta styrelsen. Handhavandet är nästan exakt som med en vanlig nyckel, med den skillnaden att man inte får sätta i nyckeln för fort, funkar det inte så testa att sätta i nyckeln långsammare. Om du skulle tappa bort en nyckel ska du genast anmäla det till styrelsen.
Kontakta styrelsen
För att komma i kontakt med styrelsen använd fraga@hejaren.se eller prata med oss direkt, se sidan kontaktuppgifter.
Stadgar
Vid vår extra föreningsstämma den 17:e September 2023 klockan 19.00 antogs nya stadgar, de finns under “Dokument”.
Tomträttsavgäld
Tomträttsavgälden kommer att vara oförändrad för tiden fram till slutet av år 2042.
Felanmälningar
Alla felanmälningar som inte är akuta felanmälas till någon i styrelsen. Anledningen är att vi fixar de flesta fel själva (utan kostnad) och vi har haft MASSOR av kostnader för felanmälningar där reparatören anländer efter att vi redan har fixat felet. Ett sådant onödigt “reparationsbesök” kostar som regel 1200-2500 kronor per gång. Akuta fel som att någon sitter fast i hissen eller en skada på en vattenledning där det sprutar vatten ska förstås felanmälas genast enligt anslag i trapphuset/hissen.
Nya ordningsregler
Du är skyldig att veta vad som står i ordningsreglerna (och att följa dom), du hittar dom under “Dokument” här på hemsidan.
Lediga parkeringar
För information om lediga parkeringar eller garageplatser, kontakta styrelsen på fraga@hejaren.se .