Kallelse till föreningsstämma
2025 års föreningsstämma hålls den 18/5 klockan 19.00 på grillplatsen. Vid dåligt väder hålls den i stället i undercentralen/styrelserummet en trappa ner. Årsredovisingen finns här på hemsidan under “Dokument”, om man önskar hjälp med att skriva ut den så kan man höra av sig till styrelsen. Kallelsen har delats ut i samtliga bostadsrätters brevlådor och har mailats till 1 medlem som hyr ut i andrahand idag den 3/5.
Störning
Störningar är alltid förbjudna, det är faktiskt ALDRIG tillåtet att störa sina grannar oavsett tid på dygnet, om man fyller jämt, har tagit studenten eller om ditt lag har vunnit något. Det gäller även renoveringsarbeten. Tänk på dina grannar som kanske har småbarn, har jobb som gör att de behöver sova på andra tider än dig eller helt enkelt vill ha lugn och ro.
Stadgar och ordningsregler
Som medlem är du skyldig att veta vad som står i stadgarna samt ordningsreglerna (och att följa dom), du hittar dom under “Dokument” här på hemsidan.
Inkasso
Från och med den 1/4 2025 så kommer alla obetalda fakturor att automatiskt gå till inkasso. Vi har haft en del problem med att att en del släpar efter med betalningarna och därför kommer vi alltså att automatiskt skicka allt till inkasso. Det bästa sättet att undvika detta är helt gratis. Gör så att alla fakturor från bostadsrättsföreningen betalas via autogiro. Det är jätteenkelt, gå in i din internetbank, välj “Autogiro” välj “Lägg till” och sök efter Bostadsrättsföreningen: Hejaren8. Helt gratis alltså.
Brandsäkerhet
Som ni kanske har sett så har vi uppdaterat brandsäkerheten i hela fastigheten. Bostadsrättsinnehavare har själva ansvaret att se till så att det finns brandvarnare i lägenheterna.
Viktigt – ny förvaltare 2025
Vi har bytt förvaltare från Nordstaden till NABO från och med den 1/1 2025. Du kan själv logga in på www.nabo.se för att se dina fakturor med mera. De har tagit över både den ekonomiska förvaltning och den tekniska förvaltningen. Vi har även anlitat dom för systematiskt brandskyddsarbete, framtagande av underhållsplan och snöröjning. Ett och samma företag för allt alltså.
Underhållsplan
Föreningen har numera en riktig underhållsplan. Den innehåller information om när saker måste underhållas och vad det kostar. Det är ett mycket viktigt internt verktyg för att styrelsen ska kunna planera föreningens ekonomi och sätta undan rätt mängd pengar för framtida underhåll (så att pengar finns då underhållet ska utföras). De närmaste åren har vi bara en större åtgärd inplanerad: 2025 – Byte av elcentral och elstammar i huset.
Avgifter 2025
Styrelsen beslutade vid budgetmöte den 4/12 att inte ändra avgifterna för 2025.
Nycklar till gemensamma lokaler
Dina nya nycklar är elektroniska och varje nyckel kommer att ge dig tillgång till samtliga gemensamma dörrar som du ska ha tillgång till. Om du vill ha fler nycklar så kan du köpa det för 550 kronor styck genom att kontakta styrelsen. Handhavandet är nästan exakt som med en vanlig nyckel, med den skillnaden att man inte får sätta i nyckeln för fort, funkar det inte så testa att sätta i nyckeln långsammare. Om du skulle tappa bort en nyckel ska du genast anmäla det till styrelsen.
Kontakta styrelsen
För att komma i kontakt med styrelsen använd fraga@hejaren.se eller prata med oss direkt, se sidan kontaktuppgifter.
Tomträttsavgäld
Tomträttsavgälden kommer att vara oförändrad för tiden fram till slutet av år 2042.
Felanmälningar
Alla felanmälningar som inte är akuta felanmäls till någon i styrelsen. Anledningen är att vi fixar de flesta fel själva (utan kostnad) och vi har haft MASSOR av kostnader för felanmälningar där reparatören anländer efter att vi redan har fixat felet. Ett sådant onödigt “reparationsbesök” kostar som regel 1200-2500 kronor per gång. Akuta fel som att någon sitter fast i hissen eller en skada på en vattenledning där det sprutar vatten ska förstås felanmälas genast enligt anslag i trapphuset/hissen.
Lediga parkeringar
För information om lediga parkeringar eller garageplatser, kontakta styrelsen på fraga@hejaren.se .